Beim letzten Mal habe ich, nach dem ganzen technischen Kram,
einer Leserin versprochen, diesmal etwas Fluffiges zu machen. Also… hier geht
es um Fluff – wie
versprochen.
Mass Effect ist, meiner Meinung nach, eine Space Opera. Eine
ganz klassische, mit High Adventure, Aliens, die aber nicht zu Alien sind,
einer relativ sorgfältigen Science zu seiner Fiction, und überlebensgroßen
Figuren, die überlebensgroße Taten vollbringen.
Ich erinnere mich nicht mehr, wer es war, aber jemand hat mir mal seine
Theorie dargelegt, dass die Teile 1 bis 3 jeweils ihre eigene Hommage an eine
Ära der Science-Fiction-Filme seien. Ich mag diese Theorie sehr.
Teil 1 hat demnach die 70er bis 80er abgebildet, mit seiner bunten, leicht naiven Vielfalt und seiner elektronisch beeinflußten Musik.
Teil 2 habe die 80er bis 90er bedient, mit mehr Action, mehr und kantigeren Protagonisten und einem größeren Rock&Roll/Orchester-Soundtrack.
Der dritte Teil wiederum geht in die späten Neunziger bis in das neue Jahrtausend: alles ist „dark and edgy“, der Ton und der Protagonist sind ernster geworden. Es gibt kein Happy End, und der Soundtrack ist ebenfalls etwas depressiv: er ist reduziert und verwendet mehr einzelne, ikonische Themen.
Was sagt das über das Rollenspiel, das wir in einem solchen
Universum spielen? Die Auswahl des Regelsystems ist ja von der Spielmechanik
mitbestimmt: ich habe ein System gewählt, das grundlegend simulationistisch
ist, weil ich die taktischen Elemente der Actionsequenzen mochte und bewahren
wollte (zur Umstellung der Initiative auf ein Tick-System, das diese Anmutung
noch verstärken soll, schreibe ich ein andermal etwas).
Ein Anti-Held aus meiner Gruppe An anti-hero from my group |
*****
Mass Effect
is, in my opinion, a space opera. A classic one at that, with high adventure,
aliens that are not too alien, a fair bit of science added to its fiction, and
larger than life characters, who do larger than life things. I don’t remember
who told me, but someone once told me their theory about every part of Mass
Effect being an homage to a certain era of Science Fiction Movies. I like that
theory a lot.
According
to that theory, part 1 depicted the 70’s and 80’s, with a colourful, a bit
naïve diversity and music with electronic influences.
Part 2 took to the 80’s and 90’s, with more action, more and harder protagonists and a more epic rock&roll/orchestral soundtrack.
The third part reached the 90’s and the new millennium: everything’s dark and edgy, the mood and the protagonist get more serious. There’s no happy end, and the soundtrack is more depressed, too: it is somewhat reduced and more often uses single, iconic themes.
Part 2 took to the 80’s and 90’s, with more action, more and harder protagonists and a more epic rock&roll/orchestral soundtrack.
The third part reached the 90’s and the new millennium: everything’s dark and edgy, the mood and the protagonist get more serious. There’s no happy end, and the soundtrack is more depressed, too: it is somewhat reduced and more often uses single, iconic themes.
So, what
does that say about the roleplaying in such a universe? The rules I chose are
determined by the game mechanic: I chose a system that is basically
simulationistic, because I liked the tactical elements of the action sequences
and wanted to keep them (I’ll write more about the conversion of the Initiative
into a Tick system, which should further transport this, later).
But the
fluff, the background, the cultural and emotional context of the settings and
the games: how to transport that? In my humble opinion we get to the basic
expression: the Space Opera… which I think is very close to a classic fantasy
group of heroes. There’s a group of larger than life characters, heroes for the
most part – with the occasional anti-hero – who defeat their differences and
grow together for a greater good (and for personal profit). They don’t necessarily want to do that – some
are forced by the circumstances. But they all get to develop themselves and
become something greater in the process. And up to now, I’m very satisfied how
that works out in my group – it reached part 2 by now, which means
we play in the 90’s style. :-)
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